SanomaVentures investeert in ‘social commerce’ startup Social Shop
30 APRIL 2014, AMSTERDAM
Samenvatting
SanomaVentures investeert in Social Shop, een social shoppingplatform voor consumenten waar ze hun favoriete producten kunnen aanbevelen aan vrienden. Bedrijven en merken kunnen zo inspelen op de trend van social commerce en hun klanten activeren als ambassadeurs.Het Social Shop platform (www.socialshop.nl) maakt het voor merken mogelijk om hun enthousiaste klanten een eenvoudige online shop aan te bieden. In deze shop kunnen die klanten (zogenoemde ‘shopkeepers’) de producten of diensten van hun favoriete merken aanbevelen binnen hun sociale netwerken. Zo worden klanten geactiveerd als verkoopkanaal. Bij een geslaagde verkoop verdienen zij een commissie die zij delen of helemaal weggeven in de vorm van korting op een product of dienst die een vriend van hen koopt.
30.000 shops
Social Shop is in 2012 opgericht door Sander Dullaart en won in 2013 een Accenture Innovation Award. Dullaart was eerder mede-oprichter van Favela Fabric dat onlangs werd overgenomen. Inmiddels hebben meer dan 30.000 consumenten zelf een social shop aangemaakt - een aantal dat sterk blijft doorgroeien. Naast de groei in het aantal geopende shops stijgt ook het aantal producten dat via Social Shop kan worden aangeboden sterk: steeds meer A-merken, waaronder KPN en ANWB werken met Social Shop samen om de fans onder hun klanten te activeren.
Kortere time-to-market
Sander Dullaart, oprichter van Social Shop: "Naast extra groeigeld waren we vooral op zoek naar expertise op het gebied van online commerce en lead generation. Die hebben we gevonden bij Sanoma. Daarnaast past het portfolio van SanomaVentures zo goed bij ons dat we denken door kennisuitwisseling significant te kunnen versnellen."
Social Commerce
Herman Kienhuis, Investment Director SanomaVentures: "Sanoma ziet groeikansen in ‘social commerce’, oftewel verkoop geactiveerd via digitale mond-op-mond reclame. Social Shop heeft hiervoor een uniek platform ontwikkeld dat enthousiaste klanten beloont en nieuwe klanten aantrekt voor aangesloten partners. Sanoma en Social Shop kunnen elkaar hierbij uitstekend versterken."
Doorontwikkeling en internationale ambitie
De investering van Sanoma wordt door Social Shop gebruikt voor het verder ontwikkelen van het platform en voor het uitrollen van het concept in Nederland. In een later stadium wordt een internationale lancering voorbereid.
Download PDF
Download PDFOver Social Shop
'Een enthousiaste klant is uw beste verkoper'
Dit oude marketingprincipe wint aan waarde door de opkomst van sociale media. Deze hebben consumenten de middelen gegeven om grote groepen vrienden te bereiken en in beweging te brengen.
Dat maakt dat een goed member-get-member programma al snel de investering waard is. De Social Shop is Nederlands grootste online member-get-member programma.
Centraal hierin staan de Social Shops: Via ons programma worden consumenten uitgenodigd een online shop te openen met daarin hun favoriete producten van het betreffende bedrijf. Deze mogen ze vervolgens hun vrienden met korting aanbieden.
Het programma heeft een duurzaam karakter; een shop is er voor langere tijd. Naast koppelingen met sociale netwerken, email en whatsapp bevat de shop ook offline activatiemiddelen.
Zo kunnen bijvoorbeeld cadeaukaarten worden uitgegeven die een enthousiaste klant aan een vriend kan overhandigen.
Al tientallen bedrijven outsourcen hun programma aan ons. Wij zijn een specialist; doen alleen dit.
Het programma kan jaar in jaar uit klinkende resultaten opleveren. Voor sommige klanten verzorgt het 20 procent van de jaarlijkse klantinstroom en laat het de klantenbase elk jaar met 6 procent groeien.
Sinds de lancering van de Social Shop in het najaar van 2012 hebben meer dan 80.000 consumenten een shop geopend, is er via hen voor meer dan EUR 35 miljoen aan producten en diensten verkocht, en keerden we honderdduizenden euro's aan beloningen uit.
Voor meer informatie: Wij hebben een speciale site voor bedrijven.